• För alla trädgårdsälskare   |   Fri frakt: Ordervärde över 1000 kr (gäller ej skrymmande försändelser)   |   Telefon: 08-599 996 00   |   Epost: kundtjanst@horto.se

0 Varukorg

 

Villkor vid köp från Horto.se

Horto.se vänder sig till Dig som vill ha proffskvalitet
när du uppfyller dina trädgårdsdrömmar!

  • Din order

    Order
    Lagd order hos Horto.se innebär också ett accepterande av våra "Villkor". Samtliga priser på Horto.se presenteras inklusive moms och exklusiv fraktkostnader.

    Du måste vara 18 år för att handla hos oss. Inga avtal ingås med minderåriga. Vi levererar endast inom Sverige.

    Beställningserkännande
    När du avslutat ett köp hos oss skickas ett beställningserkännande direkt till den e-postadress du angivit.
    Kontrollera att alla uppgifter är korrekta. Meddela omgående vår kundtjänst om något inte stämmer.

    OBS!
    Det är viktigt att du kontrollerar att adressuppgifter, telefonnummer, mejladress etc du skrivit är korrekt. Vi kan inte ta ansvar för paket med felaktig adressinformation, fel telefonnummer eller mejladress. Eventuella avgifter, extra fraktkostnader eller förstörda produkter som kan uppstå pga av detta kommer vi tyvärr debitera dig som kund.

    Restorder
    Innehåller din beställning en restförd artikel skickas hela din beställning när den resterande varan inkommit till oss. Vid de fall leveransen kan komma att ske efter 2 veckor från order meddelar vi dig.

    Ändring i order
    Tyvärr kan vi inte göra ändringar i en order som börjat behandlas. Önskar du göra en ändring är det därför viktigt att du kontaktar oss snarast för att undvika onödig fördröjning. Då order ibland expedieras väldigt snabbt efter att den inkommit kan vi inte garantera att vi kan stoppa eller ändra i en order om du inte lyckas nå oss på telefon och få detta bekräftat. Avbeställning av order kan tyvärr ej göras efter det att den är packad.

    Leveranstid
    För lagerförda varor gäller normalt att din order skickas från oss senast  inom 2-5 arbetsdagar. Notera att tid för transport till dig eller ditt utlämningsställe tillkommer.  Notera att angiven tid för när varorna beräknas finnas i vårt lager igen är en uppskattning, risk finns alltid att förseningar kan uppstå.

    Önskemål om senare leverans
    Vi har tyvärr inte möjlighet att hantera önskemål om specifik leveransvecka. Vi rekommenderar att du därför lägger din order i anslutning till önskad leveranstid. Var uppmärksam på den information om leveranstid som gäller för den/de produkter du önskar köpa.

    Beställningsvara
    Vid beställning av produkter som anges som beställningsvara är angiven leveranstid en ungefärlig uppgift. Normalt inväntar vi beställningsvaror så att hela din order kan skickas samtidigt. Vi tar här alltid hänsyn till vad som är bäst ur hållbarhetsperspektiv. Bedömer vi att del av din order kan skickas tidigare aktiveras din betalning i samband med denna leverans.

  • Priser & Betalning

    Vid köp av produkter genom vår e-handel på www.horto.se, godkänner du som kund våra betalningsvillkor enligt nedan.

    PRISER
    Samtliga priser i horto.se webbhandel anges i SEK och presenteras inklusive moms och exklusive fraktkostnader. Alla varor säljs var för sig även om det finns flera varor på en bild. Dvs varorna säljs styckevis om det inte uttryckligen står i varubeskrivningen att övriga varor på̊ bilden ingår i varans pris. Annonserade varors pris kan skilja sig från det faktiska priset då prisjustering eller slutförsäljning kan ha skett för tiden då annonsen köptes eller bokades.

    PRISÄNDRING
    De prisändringar som kan ske framledes beror på ändring av priser från leverantörer, valutaförändringar och fraktkostnader.
    Vi förbehåller oss rätten att utan föregående avisering göra prisjusteringar. Slutpriset på samtliga produkter som är beställningsvaror, kan efter beställning är lagd komma att justeras. Prisjustering kan därför ske efter det att din beställning är lagd.

    BETALNING
    I webbshopen betalar man i SVEA checkout.
    I SVEA checkout kan man betala med faktura, delbetalning, kortbetalning, banköverföring och Swish enligt de alternativ som våran partner SVEA presenterar vid checkout av varukorgen. Tillåtna kort visas vid checkout i SVEA. För detaljerad information se SVEAs "Allmänna villkor" i SVEA checkout.
    Svea tillhandahåller inte kvitto på såld vara utan hänvisar till orderbekräftelsen tillsammans med kontoutdraget där beloppet är draget, som underlag för bokföringen eller som handlingen för köpet.

     
    KORTBETALNING
    Tillåtna kort visas vid checkout i SVEA. Vid betalningen anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden som står angiven på baksidan på kortet. Betalningen sker via SVEA som är PCI-certifierad samt följer internationella säkerhetsstandarder. All information som skickas är krypterad, vilket gör att obehörig inte kan få tillgång till känslig data gällande er kortbetalning. Orderns totala belopp reserveras direkt på̊ ditt konto men beloppet dras först vid leverans av ordern, dock senast efter 3 dagar. För detaljerad information se SVEAs "Allmänna villkor" i SVEA checkout.

    BANKÖVERFÖRING ELLER SWISH
    Totalsumman sätts in på vår partner SVEAs angivna bankkonto. Då pengarna är oss tillhanda läggs beställningen upp och behandlas. Observera att bankernas hantering kan innebära ett par bankdagars fördröjning från betalningstillfället. För detaljerad information se SVEAs "Allmänna villkor" i SVEA checkout.


  • Frakt & Leverans

    Vid köp av produkter genom vår e-handel på www.horto.se, godkänner du som kund våra frakt-och leverans villkor enligt nedan.

    Frakt & Leverans
    Produkter som vi har i lager, skickas normalt vardagen efter din beställning. Beställningsvaror skickas så snart vi fått hem dessa i lager vilket normalt tar ca 7 arbetsdagar.

    Våra leveransalternativ

    SCHENKER OMBUD (max 20 kg och max längd 1,8m) innebär att produkterna skickas med Schenker till närmaste utlämningsställe, där produkterna kan hämtas ut hos lokala postombud. Den fraktavgift som tillkommer visas i kassan vid köpet. Observera att närmaste utlämningsställe ej alltid är kortaste vägavstånd från din adress, då det är baserat på en "radie" från din adress. Om du vet att så är fallet med din adress, skriv önskat utlämningsställe i "orderkommentarsfältet" tack. 

    SCHENKER PARCEL (max 99 kg och max 30 kg/paket) innebär att produkterna skickas med Schenker direkt till din hemadress utan avisering och kvittens. Den fraktavgift som tillkommer visas i kassan vid köpet. Din order kan vara packad som fler kollin/paket i samma sändning.
    Observera att eventuella tillägg kan tillkomma dig som kund om Schenker inte kan komma i kontakt med dig inför leverans. Detta innebär att paketet/godset behöver ligga kvar på Schenkers terminaler vilket Schenker tar ut lagerhyra/hanteringsavgifter för.

    SCHENKER SYSTEM (halvpall, helpall, långgods) innebär att produkterna skickas med Schenker direkt till din hemadress på en bestämd dag, dagtid utan avisering. Den fraktavgift som tillkommer visas i kassan vid köpet.
     
    POSTEN VARUBREV 1: KLASS (max 2kg) innebär att produkterna skickas direkt till din brevlåda via Post Nord. Den fraktavgift som tillkommer visas i kassan vid köpet.

    FRI FRAKT: Vi erbjuder fri frakt på ordervärde överstigande 1000 kr inklusive moms på icke skrymmande varor. Skrymmande varor är pallvaror, produkter med längd överskridande 1,8m eller med en omkrets + längd överskridande 3m eller där orderns totala fraktgrundande vikt, överskrider 20 kg.


    Emballagekostnad och eventuella pallkostnader ingår i fraktsumman. Pris per pall är i dagsläget 244 kr ink. moms och är inkluderat i fraktpriset som visas i kassan i förekommande fall.

    Vi levererar i dagsläget endast inom Sverige.

    Outlösta beställningar
    Paket som ej hämtas ut hos paketombudet/iBox går i retur till Horto.se efter ca 14 dagar.
    Den kostnad och hantering som uppstår (frakt + returfrakt mm.) förbehåller vi oss rätten att debitera kunden.

    Fel i adressinformationen
    Om adressen du angivit i din order är felaktig så att detta medför extra kostnad för oss att leverera, måste vi tyvärr vidarefakturera denna kostnad till dig som kund. Detta är en merkostnad som våra transportpartners fakturerar oss och som vi inte har möjlighet att stå för. Därför är det viktigt att du kontrollerar den adressinformation du angivit. Fel angivet postnummer, fel skriven c/o-adress eller fel gatunummer är exempel på orsaker som kan medföra denna typ av kostnad.

    Transportskada
    En eventuell transportskada skall omedelbart (på ankomstdagen av leveransen) anmälas till transportören samt till Horto.se via e-post: kundtjanst@horto.se. Upptäcker du skadan först efter att du öppnat paketet, reklamerar du omedelbart varan till transportören samt till oss på ovan e-postadress.

    Har du tagit emot en försändelse som är trasig, rekommenderar vi att du först och främst kontrollerar om innehållet är skadat eller om det bara är den yttre förpackningen som gått sönder. Dokumentera med foto INNAN du öppnar försändelsen.

    Vid hemkörning av gods där antal kolli ej stämmer med fraktsedeln eller där det finns synlig skada vid leverans, skall detta noteras på fraktsedel som kvitteras till chaufför. Dokumentera dessutom med hjälp av foto och reklamera felet till oss.

    Returer
    Vid eventuell retur svarar köparen för risken vid eventuell fraktskada så tänk på att packa varan ordentligt. Köparen står också för returfraktkostnaden.

  • Retur & Reklamation

    Retur
    Kontakta oss innan du returnerar varan.
    Ange ordernummer, ditt namn och kontaktuppgifter samt vilka produkter du önskar returnera när du kontaktar oss.

    Horto.se kundtjänst
    Tel: 08-599 996 00
    Mail: kundtjanst@horto.se

    Returen skall skickas till:

    Trädgårdsgrossisten i Stockholm AB, Partihandlarvägen 1, 120 44 Årsta.

    RETUR/ÅTERKÖP/ÅNGERRÄTT
    Du har rätt som kund att ångra dit köp inom 14 dagar från mottagandet av din beställning.
    Returfrakten betalar du vid återköp. Returnerade varor måste vara oanvända och i nyskick för att en återbetalning ska kunna göras. Är varan förpackad i emballage skall den returneras i originalemballaget. 

    Följande varor undantas från retur- och ångerrätten och kan inte returneras:

    - Växter, lökar och rotknölar
    - Andra organiska varor som kan ta skada av att hanteras flera gånger
    - specialtillverkade produkter
    - Beställningsvaror där horto.se inte kan returnera tillbaka till leverantör.

    Återköp kan göras inom 14 dagar efter mottagandet. Om eventuella rabatter som lämnades vid köpet inte längre uppfylles pga återköp så kommer dessa att justeras. Vid eventuell retur svarar köparen för risken vid eventuell fraktskada så tänk på att packa varan ordentligt.

    För beställningsvaror varierar returkostnaden beroende på leverantör.

    Om du ångrat dig efter att paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka detta till oss. Om paketet inte hämtats ut blir det automatiskt registrerat som "Ej uthämtat" och debiteras därefter för frakten samt returfrakt.

    REKLAMATION
    Önskemål om reklamation skall delges oss inom skälig tid från då felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället.
    Vid eventuell reklamation ska varan skickas till:

    Trädgårdsgrossisten i Stockholm AB, Partihandlarvägen 1, 120 44 Årsta.


    Alla reklamationer skall åtföljas av ett ärende där du som kund skall inkomma med en händelsebeskrivning, bilder och annat underlag som skall bedömas av oss eller våra leverantörer. Vi meddelar dig därefter besked på om reklamationen efter granskning godkänns eller ej och i så fall vidare åtgärd från din och vår sida. Vid godkänd reklamation förbehåller vi oss rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.

    • Garanti gäller ej för fel som orsakats av felaktig användning av produkten samt där garantitiden gått ut.

    EVENTUELLA FRAKTSKADOR
    Köparen ansvarar för att undersöka att godset är felfritt. Eventuell transportskada skall anmälas direkt vid leverans eller vid avhämtningstillfället. Anmäls inte skadan vid leverans eller avhämtningstillfället ersätter inte fraktbolaget eller horto.se skadan

    EJ UTHÄMTADE PAKET
    För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt samt returfrakt. Observera att du vid retur till oss inte blir återbetald för:

    - Växter, lökar och rotknölar
    - Andra organiska varor som kan ta skada av att hanteras flera gånger
    - specialtillverkade produkter 
    - Beställningsvaror där horto.se inte kan returnera tillbaka till leverantör.

    Om du ångrat dig efter att paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka detta till oss.


    ÅTERBETALNING

    Vid återbetalning där varor ska returneras till oss sker denna först då varorna ankommit och kontrollerats samt godkänts av oss. Vi krediterar då eventuell faktura, kortbetalning, överföring eller swisch betalning via vår partner SVEA som kommer att gör en överföring till bankkonto eller kort. Notera att debiterad fraktkostnad eller eventuell adminstrationsavgift ej återbetalas.
    Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag för utgående fraktkostnad även i det fall order sänts utan debiterad frakt till dig. Detta gäller även vid de fall ni köpt varor och uppnått fraktfri gräns. Vid retur av enstaka varor som understiger den fraktfria gränsen kommer vi debitera returfraktkostnad.

    Observera att för utnyttjande av möjligheten till öppet köp och ångerrätten gäller att paketet måste hämtas ut. I annat fall debiteras kostnad för den hantering som uppstår, frakt och returfrakt.

    Återbetalning sker inom ca 14 dagar efter klarläggande av belopp som ska återbetalas.

  • Allmänt

    TRYCKFEL M.M
    Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer som gäller varor och tjänster i vårt sortiment.

    FORCE MAJEURE
    Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

     ÖVRIG INFORMATION
    Horto.se reserverar sig för prisjusteringar, slutförsäljningar, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida/annonser. .Vi kan inte heller garantera att produktbilder och miljöbilder återger en varas exakta utseende samt beskaffenhet  Den lagerstatus som visas på Horto.se är vägledande och oftast korrekt men vi reserverar oss för fel i lagersaldot. 
    Horto.se förbehåller sig rätten att stryka en beställning utan att hänvisa till en speciell anledning.

    ÄNDRING AV VILLKOREN
    Horto.se förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa allmänna villkor (ändringarna tillämpas dock inte på redan ingångna köpavtal).

    Säsongsvaror
    Många av våra artiklar är säsongsvaror vilket innebär att när säsongen och varan är slut så lagerför vi den inte förrän nästa säsong. Skulle du beställa en sådan vara kontaktar vi dig.

    Tvist
    Vid eventuell tvist följer Horto.se Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer

    Copyright
    Allt innehåll på denna webbplats tillhör Horto.se och dess leverantörer och är skyddat av svenska upphovsrättslagar.